Skoleliv

En dag på Højbo

Hverdage er bare hverdage. Der skal læses, spilles, leges, pjattes og knokles. Men det er også her, at skolens værdier og ambitioner bliver ført ud i livet, og fællesskaber og tillid opbygges. Her prøver vi at give et indblik i hvordan en hverdag på Højbo kan se ud.

Dannelse på højere plan

Til høstefesten på Højbo præsenterer eleverne de danske retter, som de selv har lavet. Og de fortæller om sæsonens grønsager, som de brugte til festmaden. Det er et levende bevis på vores danske madkultur. Og børnene får en dansepartner til festen og lærer, at de skal konversere til middagen. Det er simpelthen dannelse på et højere plan.”

Trine, mor til Frida og Gustav
  1. 8:25 – Morgensamling

Alle dage på Højbo Friskole starter med morgensamling klokken 8.25. Vi synger sammen, og de forskellige klasser og trin fortæller og viser frem.

morgensamling_musik

2. 9:57 – Diktat i 7. klasse

De to første lektioner er fra 8:35 til 10:05. Vi kom forbi 7. klasse, der havde dansk, og i denne time øvede diktat.

Undervisning_diktat_DSC_0108

3. 10:23 – Billedkunst med 6. klasse

I billedkunstlokalet finder vi 6. klasse i fuld gang med at male.

Billedkunst_IMG_6253

4. 10:43 – Musik med 4. klasse

I lektion 3 slog vi et smut forbi musiklokalet, hvor vi fandt 4. klasse i færd med at øve.

Musik_XylofonIMG_6157

5. 11:06 – Skolelederen på besøg

Vores skoleleder Jeanne er på besøg i første klasse og hører hvem vil medvirke i videoen om trin 1. Der er rigeligt om buddet!

Jeanne_matematik

6. 11:53 – Klassens time

På Højbo er der klassens time, inden det er frikvarter. Her spiser eleverne sammen i deres klasser og kan snakke med deres lærer.

KlassensTime_IMG_6213

7. 12:17 – Frikvarter!

Solen skinner, og i frikvarteret er de fleste fra trin 1 og trin 2 udenfor. De leger i sandkassen og spiller bold.

Frikvarter_sandkasse_IMG_6236Frikvarter_Fodbold_IMG_6226

8. 12:53 – De første i klubben

Klubben er åbnet, og børn er så småt begyndt at pible ind.

SFO_hovedrum_halvtomt_IMG_6270

9. 13:22 – Matematik med 9. klasse

Imens de små leger udenfor, har de større elever stadig undervisning. 9. klasse har matematik; her benyttes computere ofte i undervisningen. I  dag arbejder de med funktioner og kurver.

Matematik9_IMG_6261

10. 13:43 – Geografi med 8.

Hos 8. klasse er der også gang i den. De har geografi og gennemgår bl.a. BNP og HDI i dag.

Geo8_2_IMG_6243

11. 14:10 – Gang i klubben

Lidt senere på eftermiddagen er der for alvor gang i klubben, både indendøre og udendørs. Der er lidt frugt, grønt og brød til at holde blodsukkeret oppe, og der bliver spillet brætspil og leget tagfat.

SFOmad_IMG_6279
    18_sfo_braetspil-1600
    SFO_udenfor_IMG_6283

12. 14:47 – Musik med 5. klasse

I den sene syvende lektion, fra 14:20 til 15:05, er der kun få klasser, der har timer. Her er det 5. klasse, der har musik.

Musik_guitarer

13. 15:23 – Tid til at svæve

Det er ved at være sidst på dagen, men energien er høj blandt en håndfuld unger, og de suger efterårssolen til sig, mens de skiftes til at lege på svævebanen.

SFO_Svaevebane_DSC_0274

14. 15:33 – Slut-finale

Mange børn tager bussen hjem. Vi er heldige på Højbo, for den stopper lige udenfor vores dør. Der er også en del elever, der bliver hentet, især de helt små selvfølgelig.

Busstop_IMG_6289
    Family_afhentning_DSC_0227_v2