Årsplan 4. klasse

4. kl. mat.docx

Engelsk årsplan 4. klasse
(NB: Ret til ændringer i indhold og rækkefølge haves)
 
 
Lektier: se ugeplanen.
Grundbogen: Boost
Opgavebog/workbook: Boost
 
 
Disse elementer i undervisningen, bliver inddraget, når tiden er til det:
  • Grammatik på Gyldendal fagportal
  • Min læring.dk
  • Små skriveopgaver
  • Lytte og læse tekster på Gyldendal fagportal
  • Engelske lege/engelske sange
  • Læs let-bøger på engelsk
  • Læse på nettet: Engelske bøger/artikler m.m.
  • Youtubere
  • Ordbog – fysisk og på nettet.
 
 
Indhold
Fokuspunkter
Elevernes tegninger: af dem selv, familie, venner, dyr og eget værelse
 
Genstand for samtale, spørgeteknikker
 
 
  • De mest almindelige ord i forbindelse med familie, venner, værelse
 
  • Spørgeteknikker
  • Spørgeord
  • Vendespil med ord
  • Simon says
 
 
Welcome to Manchester
Mundtlig kommunikation
Præsentation og samtale
At beskrive et favoritsted
At tale med venner
Planlægge et møde med tid og sted
At tale om fritidsaktiviteter 
 
  • Tid
  • Klokken
  • Fritidsaktiviteter
  • Yndlingssteder
  • Spørgende sætninger
  • Spørgeord
  • Forholdsord
 
Canvendish Primary
 
At sammenligne ens skole med en engelsk skole
At tale del i en samtale for og imod skoleuniformer
At kunne bestille en menu i et skolecafeteria
 
  • Skole
  • Frokost/kantine
  • Navneord i ental/flertal
  • a/an
Seasons og feelings
At skirve dagbog om en dag i ens liv
At skrive en to-do-liste
At kunne beskrive vejret
 
  • Vejr
  • Følelser
  • Måneder og årstider
  • Personlige stedord
  • Ejestedord
  • Udsagnsord i datid
 
Celebrations
At gætte sig til betydningen af nye ord
At beskrive en begivenhed som fødselsdag, bryllup m.m.
At kunne skrive kort
 
  • Jul
  • Højtider
  • Middagsmad
  • Spørgende og beskrivende ord og sætninger
 
Haunted Houses
Mundtlig kommunikation
Lytte
Sproglæringsstrategier
At lytte til en kort historie, at få fat i specifikke detaljer
At kunne læse en kort historie og kunne genfortælle denne
At prøve gætte sig til ord- ud fra ledetråde
 
  • Hus og hjem
  • Gys og uhygge
  • Ejestedord
  • -ing former
  • Forholdsord
  • Udsagnsord i datid
 
After school activities
At læse en tekst og slå svære ord op
At finde hjælp til forståelse af ord i illustrationerne
At kunne beskrive en oplevelse i datid
At kunne beskrive hvem der ejer hvad
 
  • Fritidsaktiviteter
  • Sport
  • Fortællende tekster i datid
The football match
 
Mundtlig kommunikation
Sproglig fokus på kultur/samfund
Engelsk
At beskrive mine venner – sammenligne dem med højde, alder, m.m.
 
At lytte og forstå Skotsk/engelsk
At fortælle jokes
  • Fodbold
  • Hospitalbesøg
  • Ordklasser
  • At anvende sproget til jokes
Dream jobs
Mundtlig kommunikation
Sproglig fokus og skriftlig kommunikation
Læsning
 
At fortælle om drømmejobbet
At kunne læse en jobannonce
At forberede et kort i interview
  • Job
  • Fritidsaktiviteter
  • Tillægsord
  • Spørgeord
  • Spørgende sætninger
 
 

Årsplan i dansk 4. klasse

(Nb: ret til ændringer i indhold og rækkefølge haves)
 
Fællesemner: se nedenstående skema
Ud over fællesemner indgår følgende:
  • Individuel læsning på eget niveau: Efter et lille stykke tid kommer der fokus på indholdslæsningen. NB: Der skal læses højt på eget niveau derhjemme mindst 3 gange ugentligt! Denne læsning skal skrives ind i den røde læsemappe. Jeg læser med eleverne på klassen på hvert deres niveau. Læsestrategier
  • Lixmåling: Finde elevernes lix – og følge dette hen over året.
  • Makkerlæsning: Læseforståelse
  • Gentaget læsning: Læse en tekst flere gange mhp. bedre læseforståelse og læsehastighed.
  • Staveøvelser på tavlen, på klassen, i makkerpar, individuelt, i bøger og på computer. Stavestrategier  
  • Skriveøvelser: ud fra diverse skriverammer og opgaver – individuelt og i makkerpar.
  • Elevernes mundtlighed styrkes ved små fremlæggelser, makkerarbejde, små udstillinger.
  • Elevernes ordforståelse: Styrkes bl.a. ved diverse lege på klassen: EX: gæt og grimasser, ALIAS.
  • Computerkendskab: eleverne anvender computerrummet ved diverse emner og ved små opgaver.
  • Ordbogsøvelser
  • Scrapbog: Hvor eleverne indsætter det arbejde i de arbejder med. Dermed kan progression ses.
  • Lytteøvelser: eleverne skal igennem små lytteøvelser, hvor de lytter til en tekst og derefter arbejder med denne.
  • Logbog: Eleverne skriver logbog over forløb og enkelte dages indhold.
  • Feedback: gives til hinanden, fra lærer-elev, elev-elev, elev- lærer.
 
Tid
Hvad
August – september
Opstart
Langsom indføring i dansk
Finde elevernes niveau i læsning og i stavning.
 
Bøger: Vitello:
Eleverne vælger to og to en Vitellobog. De læser den sammen. De laver hver deres foldebog om Vitello – heri skal indgå: Hovedperson, bipersoner, handling, forfatterne, det sjoveste i bogen, give den stjerner.
Der er stor mulighed for individuelt særpræg og niveau
 
Vitello-bøgerne findes på NOTA
 
Vise deres Vitellobøger til hinanden
September  
Film: Jeg er William
Williams far er død i en trafikulykke og hans mor er psykisk syg. Heldigvis bor William hos sin morbror Niels, der er førtidspensionist, hasardspiller og hæler. Men både Niels og William har en dødsdom hængende over hovedet. Vil det lykkes William at skaffe de penge de mangler?
Gyldendal.dk, DFI.dk,
Cfu
Virkemidler, filmens handling, personer, m.m.
Omskrive filmen til et eventyr: Rosa er prinsessen, William er prinsen, drengebanden er trolde m.m.
 
 
Faste reklamer
Billede reklamer
Analyse
Oktober
Lav egne faste reklamer på computer
 
Levende reklamer
Lav egne små optagelser til en reklame
 
Hjemmesider
Analyse og opbygning af en hjemmeside
 
November
Faglig læsning: Christian d. 4.
Kombineret med den historiske periode i gruppetimer
Bøger, internettet
 
December
Forfatterskab: Ole Lund Kirkegaard
- Bøger
- Opgaver
 
Billedbogen Trylleblik
- Hvordan bevarer man håbet i en farlig verden? Følg en familie på flugt og se, hvordan en pige finder en måde at overleve på. Tegne til Trylleblik:
- Hvad er dit ønske for pigen?
- Hvordan ser pigens ønskested ud?
- Tegn dit ønskeliv
- Sammenlign dit ønske med pigens tilværelse
Januar
Nytårstale
Vi ser Dronningens Nytårstale
Eleverne arbejder med deres egen nytårstale
 
Tegneserie: Ønskekuglen:
Veras forældre skal skilles, og hun og mor skal flytte på landet, hvor Vera skal begynde i en ny skole. Kan hun finde nye venner? Bliver mor glad igen? Vera skriver en ønskeliste, som på magisk vis begynder at få det hele til at se lysere ud.
 
Februar
 
Nye versioner af gamle eventyr
 
Film:
Sandheden om Rødhætte
Eller
Den Lilla Møghætte og Pulven
 
Manu Sareen:
  • Rødhætte og Muhammed - ebog
  • Hvad fætter gør er altid det rigtige
  • Gangsterens nye klæder’
  • Klods Hassan aHas Hh>Hh
 
 
Sammenligne med de kendte ældre folkeeventyr og kunsteventyr
Spil om eventyr
Skriv dit eget eventyr
 
Marts
Forsat eventyr..
+
 
 
Påfugl
I Påfugl møder vi Momo, som skal finde et kostume til fastelavn. Momos far har masser af idéer: Superhelte, riddere, soldater og robotter. Men Momo har kun øje for det smukke og farverige påfuglekostume med glitrende fjerpragt. Far sætter sig ivrigt til symaskinen, men det tager et par forsøg, før han lytter rigtigt efter og helt forstår Momos fascination. Påfugl er en smuk billedbog om kønsforventninger og identitet.
 
April
 
Fotokunst og kunstbilleder af danske kunstnere
 
Maj
 
Sange
Salmer
Digte: Hvilke slags digte findes der?  
 
Juni
 
Opsamling på året
 
 
 

Årsplan gruppetimer 4. klasse
(ret til ændringer i indhold og rækkefølge haves)
 
August – september
 
Dyr
- Samle dyr ind på skolens grund med net, i krat/græs m.m.
- Bestemmelsesduge tages i brug.
- Planter/dyr ved stranden, Lyngen
- Tegne dyret – skrive om dyret. Sæt det tegnede dyr i en flot ramme. Fakta-skrivning
 
 
Rummet
- Rummet: Andreas Mogensen: Dr.dk
- Hvordan har man forstået rummet, planeter, stjerner historisk? Tycho Brahe, Rundetårnet,
- Himlen: Hvor kommer man hen når man går bort? Hvad tænker andre religioner om dette?
 
Oktober
 
Træ/blade/stammer
- Hvilke slags træer er der i Danmark? Bevoksning i andre lande.
- Hvad har man brugt træerne til historisk i Danmark?
- Kram et træ
- Samle blade ind, tegne blade, bestemmelsesduge
- Hvor højt er et træ – metode
- Tælle ringe i et træ.
- Det spiselige i naturen: vi ser på æbler og pære, skære dem op, hvad hedder de forskellige dele?
- co2 og O2.
- Klimabælter
- Klimapåvirkning
- Skralds nedbrydning – kampagne
November
Middelalderen:
Christian d.4
Hekse
Tidsmaskinen: Luk øjnene og forestil dig, at du er i middelalderen. Hvor er du rejst hen? Hvilket år er det, hvem møder du? Stil 5 spørgsmål til personen som du møder, skriv dem ned/indtal dem.
 
Magtdelingen
December
SOS Børnebyernes ambassadør Mille Gori eleverne med på en rejse med masser af udsyn og indsigt. I år er Omvendt Julekalender opbygget som en vaskeægte julekalender, hvor Mille åbner en låge hver dag fra den 1.-24. december.
 
 
Hvad er jul? Hvorfor fejre vi jul?
December
Hvad er vigtigst i din hverdag – livsfilosofi og etik – dilemmakort. ofiOgEtik_Religion4-6_Gyldendal.pdf
-Jul i gamle dage
-Jul i andre lande
-Jul i andre religioner 
Januar
Vejret i verden
 
Lande i verden
 
Februar
Sundhedsundervisning
Kroppen – følelser, forandringer
Børns vilkår, Sex og samfund, Gyldendal.dk
 
Marts-april
Børn i historisk tid: Vikingetiden, Middelalderen, i 1864 – Under Dybbøl, 1930’erne,  
  • Cfu bøger
  • Tidsmaskinen
  •  
 
 
Maj
Færdselslære
Trafik forskellige steder i verden
Den teknologiske udvikling – historisk
 
Juni
Opsamling