Trin 2: 4. – 6. klasse
Trin 2: 4. til 6. klasse
På trin 2 fokuserer vi på at udvikle en fælles forståelse og tolerance, lære at modtage og give kritik, samt give hinanden plads. At lære vores elever at kommunikere er en vigtig del af trin 2.
På trin 2 tilstræber vi at skabe et miljø, hvor det er trygt og rart at være. Det vigtigt for os at stille individuelle relevante krav til det enkelte barn, og at give en kærlig, fremadbærende respons og kritik. Vi skaber klare rammer og tydelige rollemodeller i tråd med mangfoldigheden på trin 2, vi møder børnene med anerkendelse og hjælper, når der er behov for det.
Faglige visioner
- At følge de udarbejdede årsplaner, som kan ses på hjemmesiden.
- At alle trinnets lærere er involveret i alle tre klasser
- At 5. klasse læser en gang ugentligt i 45 min. med trin 1 børnene (fra efterferie til påske)
- At tilrettelægge undervisning på tværs af klasserne i løbet af året.
- At der i alle tre grupper ligger en projektperiode i løbet af skoleåret.
- At fagene har et kreativt islæt.
- At vi fortsat har praktik i 5.-og 6. klasse, henholdsvis på skolen og hos hinandens forældre.
- At lejrskolen foregår på tværs af klasserne, hvor 4. og 5. klasse er sammen og 6. klasse er alene afsted.
Sociale visioner
- Lære at konfliktløse
- Lære at tage medansvar i en arbejdsgruppe, i klassen og på trinnet
- Udvikle fælles forståelse og tolerance
- Lære at give plads og tage plads
- Lære at modtage og give fremadbærende kritik
- Lære at kommunikere anerkendende og tillidsfuldt
Individuelle visioner
- Lære at tage ansvar for sig selv
- At skabe tillidsfulde og trygge børn
- Lære at bede om og modtage hjælp
- Støtte op om at turde være sig selv og udvikle sig selv
- Lære egne grænser at kende og realistisk turde overvinde dem
- Udvikle empati og lære at sige ”de svære ting”
- At turde at stå frem og ”være på” over for hinanden, både i fælles forum, til morgensamling, på trinmøder og i fremlæggelses situationer. Dette tilstræbes ved at børnenes produkter i fagene oplæses, fremlægges eller synligøres i et musisk, kreativt, kropsligt og/ eller multimodalt udtryk.
Fag
På trin 2 undervises i dansk, matematik, værkstedsfag, bevægelse, musik, sang, engelsk. Der undervises i tysk fra 5. klasse.
Gruppetimer: Orienteringsfag.
Læs mere om fag og årsplaner her.
Projektarbejde
At lave projekter og fremlægge dem, er en del af trin 2.
Lejrskole
På trin 2 kommer alle på lejrskole hvert år.
Trinmøde
En gang om måneden mødes hele trin 2 og snakker om hvordan det går klasserne imellem, om trivsel og hvad der rører sig på trinnet. Her står eleverne selv for mødet: De styrer dagsorden, taleorden, og skriver op. Det giver børnene indsigt i hvordan en større forsamling er, og hvordan et større møde bliver afholdt.
Klasseskemaer
Skema for fjerde klasse
MANDAG | TIRSDAG | ONSDAG | TORSDAG | FREDAG | |
1: 08:20 ‒ 08:30 | MORGENSAML | MORGENSAML | MORGENSAML | MORGENSAML | MORGENSAML |
2: 08:30 ‒ 09:15 | KC DA 4. | KC DA 4. | TK MAT 4. | KC GRUPPE 4. | SD ENG 4. |
3: 09:15 ‒ 10:00 | KC DA 4. | KC DA 4. | TK MAT 4. | KC GRUPPE 4. | BB MUSIK MUSAL TK MUSIK MUSAL |
4: 10:00 ‒ 10:15 | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE |
5: 10:15 ‒ 11:00 | TK MAT 4. | TK MAT 4. | TK BEVÆG SAL | KC GRUPPE 4. | SAS SANG MUSAL |
6: 11:00 ‒ 11:45 | BB MUSIK MUSAL TK MUSIK MUSAL | TK MAT 4. | TK BEVÆG SAL | KC GRUPPE 4. | KC DA 4. |
7: 11:45 ‒ 12:05 | KLASSENSTI | KLASSENSTI | KLASSENSTI | KLASSENSTI | KLASSENSTI |
8: 12:05 ‒ 12:25 | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE |
9: 12:25 ‒ 13:10 | NB VÆRK. | SD ENG 4. | KC DA 4. | KC DA 4. | |
10: 13:15 ‒ 14:00 | NB VÆRK. | SD ENG 4. | KC DA 4. | KC DA 4. |
Skema for femte klasse
Skema for femte klasse
MANDAG | TIRSDAG | ONSDAG | TORSDAG | FREDAG | |
1: 08:20 ‒ 08:30 | MORGENSAML | MORGENSAML | MORGENSAML | MORGENSAML | MORGENSAML |
2: 08:30 ‒ 09:15 | KN DA 5. | TK BEVÆG SAL | HJ TY 5. | KN GRUPPE 5. | RB MAT 5. |
3: 09:15 ‒ 10:00 | KN DA 5. | TK BEVÆG SAL | KN DA 5. | KN GRUPPE 5. | RB MAT 5. |
4: 10:00 ‒ 10:15 | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE |
5: 10:15 ‒ 11:00 | KN DA 5. | HJ TY 5. | SD ENG 5. | KN GRUPPE 5. | LN SANG MUSAL |
6: 11:00 ‒ 11:45 | KN DA 5. | RB MAT 5. | SD ENG 5. | KN GRUPPE 5. | SD ENG 5. |
7: 11:45 ‒ 12:05 | KLASSENSTI | KLASSENSTI | KLASSENSTI | KLASSENSTI | KLASSENSTI |
8: 12:05 ‒ 12:25 | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE |
9: 12:25 ‒ 13:10 | KC VÆRK. BILLED | KN DA 5. | SAS MUSIK MUSAL TK MUSIK MUSAL | RB MAT 5. | KN DA 5. |
10: 13:15 ‒ 14:00 | KC VÆRK. BILLED | KN DA 5. | SAS MUSIK MUSAL TK MUSIK MUSAL | RB MAT 5. | KN DA 5. |
Skema for sjette klasse
Skema for sjette klasse
MANDAG | TIRSDAG | ONSDAG | TORSDAG | FREDAG | |
1: 08:20 ‒ 08:30 | MORGENSAML | MORGENSAML | MORGENSAML | MORGENSAML | MORGENSAML |
2: 08:30 ‒ 09:15 | TK MAT 6. | RB DA 6. | RB DA 6. | RB GRUPPE 6. | TK MAT 6. |
3: 09:15 ‒ 10:00 | TK MAT 6. | RB DA 6. | HJ TY 6. | RB GRUPPE 6. | SD ENG 6. |
4: 10:00 ‒ 10:15 | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE |
5: 10:15 ‒ 11:00 | SD ENG 6. | RB DA 6. | KN NATURFAG FY | RB GRUPPE 6. | RB DA 6. |
6: 11:00 ‒ 11:45 | SD ENG 6. | HJ TY 6. | KN NATURFAG FY | RB GRUPPE 6. | RB DA 6. |
7: 11:45 ‒ 12:05 | KLASSENSTI | KLASSENSTI | KLASSENSTI | KLASSENSTI | KLASSENSTI |
8: 12:05 ‒ 12:25 | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE | PAUSE |
9: 12:25 ‒ 13:10 | SAS VÆRK. 6. | TK MAT 6. | RB DA 6. | TK BEVÆG SAL | SAS MUSIK MUSAL TK MUSIK MUSAL |
10: 13:15 ‒ 14:00 | SAS VÆRK. 6. | TK MAT 6. | RB DA 6. | TK BEVÆG SAL | SAS MUSIK MUSAL TK MUSIK MUSAL |
11: 14:10 ‒ 14:55 | RB DA 6. |